2009. május 14., csütörtök

Villáminterjú a bundáskenyér-fenoménnel

Otthonában látogattuk meg P. Zoltánt, Magyarország bundáskenyér-nagykövetét, a többszörös olimpiai és világbajnok mesterszakácsot. Sejthető, hogy büszkeségünk életművének fontos része lesz a bundáskenyér, melyre a legtöbb háziasszony mégis lenézéssel, egyfajta közönnyel gondol.

- Ön szerint vajon miért van ez a fajta „semmi különös”, „nem nagy ügy” hozzáállás a bundáskenyérrel kapcsolatban a konyhában tapasztalt és nem tapasztalt emberek körében egyaránt? Honnan ez a megvetés?

- Az emberek nem tudják megbecsülni az apró dolgokat, én ezt tapasztalom nap mint nap. Végtére is miből áll egy bundáskenyér? Tojásból és kenyérből, és némi olajból, amiben kisütjük. És miből áll az elkészítése? Néhány perc, aminek nincs értéke. Az emberek már nem gondolnak például a tyúkra, aki fájdalmak és gyötrelem árán ajándékoz meg minket az életadó tojással. És még sorolhatnám tovább.

- Hogyan indult a pályája?

- Mindig szerettem a bundáskenyeret, drága jó édesanyám illatos köténye jut róla az eszembe. Selymessége, melegsége korán rabul ejtett - mármint a bundáskenyéré-, s azóta élethivatásomnak tekintem, hogy szenvedélyemet továbbadjam a következő nemzedéknek. Már egész kicsi koromban anyukám lába alatt sündörögtem, miközben ő a konyhában sürgölődött. Ő tanított meg a bundáskenyér szeretetére. Esténként meséibe beleszőtte főztjeit is. Mindennap áldom a nevét, hogy így indított útnak.

- Mi a titka az ön bundáskenyerének?

- A szeretet. A szeretet soha el nem fogy, ahogy Pál apostol is megírta. A tojás, a kenyér, az olaj, ezek mind elfogyhatnak, de az a szeretet, amit én a bundáskenyér készítésébe beleteszek, az nem múlandó, hanem örök. Ettől más az én bundáskenyerem.

- Csodálatra méltó ez az alázat, ahogy a bundáskenyér felé viszonyul. Talán jól sejtem, hogy ön mítosszá fog válni az elkövetkezendő nemzedékek számára…

- Köszönöm, így legyen. Valóban, távolabbi küldetésemnek érzem, hogy a nemzeti örökség részévé tegyem a természet eme csodálatos ajándékát, mely elősegítheti hazánk felvirágzását.
Ennek első mozzanata, hogy holnap bundáskenyér szobrot avatunk a Kossuth téren. Aki tud, jöjjön el!

Nincsenek megjegyzések: